Sabtu, 4 Februari 2017

Jalan-jalan Kuching, Sarawak (Day 3)- Taman Negara Bako

Aloha.. baru berkesempatan update..

Kuching hari ketiga.. aku ke Taman Negara Bako.

Okeh Taman Negara Bako terletak di Bako. ahahaha dalam 30 minit perjalanan dengan kereta.

Taman Negara Bako (Bako National Park) adalah taman negara terkecil dan tertua di Malaysia.

Aku bergerak dari Kuching dalam jam 9 lebih.. sampai lebih kurang jam 10 pagi. Di Kg. Bako ada terminal bot untuk ke Taman Negara Bako. Di Terminal kita kena daftar dan bayar Entrance Fee/Conservation Fee RM 10.00 per pax. Lepas tu ke kaunter bot. Tiket bot RM 30.00 per pax pergi balik ( Harga ni pada 30.10.2016.. aku letak tarikh sebab karang korang buat rujukan... mana tau nanti harga naik lagi hehe)

Aktiviti di Bako ni trekking... bestlah.. dan tidaklah memenatkan. Mampu ja aku ni. Mula-mula sampai kaunter aku request shortest trail... rupanya shortest lah yang hardest.. so tukar. aku minta trail paling senang.. dan trail paling mudah adalah trail yang paling jauh.. 2.6km ke Teluk Pandan Kecil..

Dari Teluk Pandan Kecil boleh treking balik ke bangunan HQ atau pun naik bot balik. Ok lah cukuplah cerita.. tengok ja lah gambar-gambar ni.
Papan tanda amaran 'Sungai ada Buaya" di Jeti Kg. Bako untuk ke Taman Negara Bako

makan... kalau takda bawa makanan.. ok ja makanan di kafe ni. taklah mahal melampau.

Ni antara rupa laluan untuk trekking..

Teluk Pandan Kecil.. tidak boleh mandi laut...ada buaya

laluannya...



Ni Entrance.. belakang tu bangunan HQ.. perlu daftar di sana sebelum mula trekking..








Di Bako ni yang menariknya banyak formasi batu yang pelik-pelik
Yang popular.... The most famous 'The Sea Stack' Formasi batu macam bentuk kepala ular tedung...

Encik Piggy ni berkeliaran dengan bebas di kawasan HQ Taman Negara Bako... dia tak takut orang pun..
ini 'Bearded Pig' .. Babi Hutan.. hehe

The Sea Stack...


Ok sampai di sini saja.. daaaaa.....

Tiada ulasan: